GO TO AUSTRALIA, BUT KEEP CALM!

12 augustus 2015 - Lettele, Nederland

Je kent vast die leuke plaatjes wel met de tekst ‘Keep calm and …’. Ik denk hier regelmatig aan nu mijn reis naar Australië steeds dichterbij komt. Echter, mijn tekst is meer het volgende: ‘Go to Australia, but keep calm.’ Er zijn namelijk een hoop dingen die je moet regelen voor zo’n reis en dat bezorgt mij nog weleens een onrustig gevoel. Voor degenen die geïnteresseerd zijn of zelf een soortgelijke reis willen boeken, hieronder een beknopte ‘to do list’. Voor de anderen, ga door naar de volgende alinea.

To do list:
- Vraag je visum aan.
In mijn geval mijn First Working Holiday Visa. Dit kan via de site http://www.border.gov.au/. Maak onder het kopje ‘Individuals and travellers’ je ImmiAccount aan en kies het juiste visum. Je visum krijg je na goedkeuring per mail toegestuurd.
- Check/wijzig je reisverzekering
Voor mij was dit simpel. Even de Rabobank bellen en binnen no time is alles geregeld. Direct de juiste persoon aan de lijn en zeer vriendelijk en meedenkend personeel.
- Check/wijzig je zorgverzekering
Bel je zorginstelling om dit te regelen. Je hebt een ‘Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Gemenebest van Australië inzake de verlening van medische hulp’ nodig. Dit formulier dien je bij je te hebben.
- Vraag een Credit Card aan
Je hebt verschillende mogelijkheden. Sommige zijn alleen mogelijk bij een bepaald inkomen.
- Boek je ticket
Doe dit op tijd, want over het algemeen worden ze steeds duurder. Er zijn veel sites, veel vliegmaatschappijen en verschillende overstapmogelijkheden. Kijk wat het beste bij je past.
- Bestel geld
Om toch wat contanten op zak te hebben kun je het beste via internetbankieren vreemde valuta bestellen. Dit is goedkoper dan wanneer je het telefonisch regelt!
- Vaccinaties
Voor Australië is een vaccinatie tegen gele koorts alleen verplicht als je in de zeven dagen voordat je Australië binnenkomt in een gele koorts land bent geweest (vaccinatieopreis, 2015). Deze landen zijn te vinden op internet. Verder zijn er geen vaccinaties aanbevolen. Japanse encefalitis wordt alleen in bepaalde (zeldzame) gevallen aangeraden.
- Goede koffer
Zorg voor een goede, sterke koffer voor zo’n reis, maar let wel op de afmetingen die zijn toegestaan bij de vliegmaatschappij.
- Handig checklijstje

Om terug te komen op het eerste punt, vraag je visum aan, daar zat bij mij een staartje aan. Een e-mail over mijn visum heb ik wel gekregen, maar zonder bijlage. Mijn zogeheten ‘grant letter’ zat er niet bij en dat betekende; actie ondernemen. Bellen naar Australië dan maar. Ja, shit. Dat is óf ’s nachts óf vroeg opstaan! (Tip: gebruik een site als televergelijk.nl om goedkoper te bellen naar het buitenland!)

,,We appreciate your patience. You’re count the 27th in the queue.”

Wanneer je dit hoort, mag je beginnen met huilen (of gewoon weer lekker in bed kruipen natuurlijk). Je hangt dan sowieso een uur aan de lijn, waar je een bandje hoort dat continu herhaald wordt. In het begin luister je nog geïnteresseerd naar de tips, maar na 15 minuten wil je de telefoon wel weggooien (of onder je kussen stoppen als je intussen in bed bent gaan liggen). Natuurlijk doe je dat niet. Stel dat het ineens heel snel gaat en je plotseling aan de beurt bent?! Dus in de tussentijd dat ik aan het wachten ben, met een stijve nek doordat ik de telefoon tussen mijn schouder en oor geklemd hou, pluis is de website van Australian Government uit. Kan ik ergens op deze uitgebreide site het antwoord op mijn vraag vinden? Nee, helaas. En ook geen e-mailadres te vinden. Keep calm and call the Australian Government mate!

Na ruim 75 minuten ben ik, van de 5e in de rij, ineens aan de beurt. Vervolgens een formulier ingevuld, die naar de ambassade in Berlijn gaat. Verder ben ik een telefoonnummer van deze ambassade, een flinke hoofdpijn en waarschijnlijk een pittige telefoonrekening rijker. Uiteindelijk bleek alles gelukkig in orde met mijn visum. Check, check, double check. Yes mates, GO TO AUSTRALIA, BUT KEEP CALM!

go-to-australia-but-keep-calm

Liza

1. Dorien:
    13 augustus 2015
    Heay Liza!!
    Jij bent goed bezig en wat komt het nu dichtbij...leuk!!!!
    Succes met het regelen van de laatste zaken.
    Groetjes Dorien
  2. Edith:
    13 augustus 2015
    Lieverd, zoals je dit weer voorbereid hebt , zo super zo goed .
    Ik hoop dat je de tijd van je leven daar zult hebben en onwijs zult gaan genieten , maar wel je mooie koppie erbij houden hoor.
    Veel gaan zien ondanks dat je ook nog moet werken niet te vergeten .
    Ik zal je gaan missen meis. Maar daarna staat je diefje weer voor je opgemaakt hoor
    Lieverd ik wens je een super half jaar
    Liefs en een goeie reis ✈️