Wist je d'Argentina

27 augustus 2016 - Buenos Aires, Argentinië

Gisteren (26-08-2016) kwamen we weer aan in Buenos Aires en besloten we de middag nog goed te besteden door een walking tour door een deel van de stad te doen die we nog niet hadden gezien. Congreso Nacional met daarvoor de fontein en een beeld van De Denker. Dit is één van de vier beelden die je van buitenaf (dus niet in een privé collectie) kunt bezichtigen. Het idee is dat de politici die langs het beeld komen, nadenken over de eventuele gevolgen van hun beslissingen. Daarnaast kwamen Juan en Eva (Evita) Perón tijdens de tour aan bod, die een belangrijke rol speelden in de Argentijnse politiek.
Congreso NacionalDe DenkerEvita

Ook Plaza De Mayo kwam voorbij. Toen wij er waren was er een demonstratie aan de gang. Men demonstreerde tegen het feit dat er 30.000 mensen hun baan kwijt raakten toen er onlangs een nieuwe regering kwam. Dit plein is het is het politieke centrum van Buenos Aires en is vernoemd naar de mei-revolitie in 1810 toen Argentinë onafhankelijk werd van Spanje. Er waren delen van het plein afgezet zodat we niet bij Casa Rosada (het Roze Huis) konden komen. Dit is de werkplek van de president. Aangezien hij zo'n anderhalf uur verderop woont, komt hij per helicopter naar z'n werk.
Kathedraal BAAvenida 9 de Julio
Vandaag huilt Buenos Aires om ons vertrek. De regen blijft maar uit de hemel zetten. We besluiten om toch maar op pad te gaan, zodat we in ieder geval nog iets zien. Op naar El Ateneo; een voormalig theater, maar omgebouwd tot een enorme boekwinkel met verschillende zithoeken om lekker in je boek te duiken. Op het oude podium is een café gecreëerd waar je een drankje kunt doen.
BA huilt om ons vertrek
Ik had mijn canvas tas maar in het hostel gelaten en mijn hoesje met camera om mijn nek gehangen. Nu ben ik natuurlijk nog niet zwanger geweest, maar ik had het gevoel alsof ik er één was: een bolle, zwangere buik die ik af en toe vasthield (om die camera stil te hangen) en waggelend over straat (mijn schoenen zijn zo glad dat ik bijna onderuit ging). Het is vast en komisch gezicht geweest om naar te kijken.

Eenmaal in El Ateneo hebben we onze ogen uitgekeken op de verschillende etages en de rekken vol met boeken. Ik raakte Esther een aantal keren kwijt, maar als een ware James Bond keek ik vanaf de hogere etages subtiel tussen de rijen boeken door op zoek naar het witte jasje. Al zou James Bond geen natte vlek tot aan zijn knie in zijn broek hebben doordat hij een plas water was gaan staan voordat hij de boekwinkel binnen stapte...
El Arteneo
Wist je dat...
#1. Argentijnen in een halve dag hun rijbewijs halen? Een cursus vooraf is niet nodig, ze doen alleen examen. Dat is ook wel te zien aan hun rijstijl. Ik durf niet te zeggen dat dit overal in Argentinië zo is. Ik hoop het niet...
#2. In veel Argentijnse steden geen verkeerslichten voor voetgangers zijn? Er zijn wel zebrapaden, maar dat is meer om toch gezien te worden door het verkeer. Als voetganger kijk je dus naar de stoplichten van de auto's en let op éénrichtingsverkeer van de blokken. De stoplichten staan aan de andere kant van de kruising. Zie je het voor je? Rijen auto's staan links van je, terwijl jij rechts het stoplicht in de gaten blijft houden. Je zou niet eens zien dat de auto's weer gaan rijden. Ik hou #1 ook nog even in mijn achterhoofd...
#3. Dankzij de Spaanse invloed bijna alle grote pleinen in de steden van Argentinië dezelfde inrichting hebben? Er is een gemeentehuis aan het uiteinde, aan de overzijde wonen bestuurders en andere belangrijke en rijke mensen en een kerk.
 #4. Lama's gekleurde linten in hun vacht hebben zodat de eigenaar weet tot welke familie de lama behoort? Op deze manier wordt incest voorkomen.
#5. Argentinië tussen 21 december 2001 en 2 januari 2002 vier verschillende presidenten heeft gekend? Drama dus.
#6. Argentinië momenteel een enorme inflatie kent? De bevolking geeft hun geld dus maar zo snel mogelijk weer uit, want sparen heeft op het moment geen zin. Dit jaar is de inflatie al met 35% toegenomen!
#7. De hoofdstad Buenos Aires heeft zo'n 3 miljoen inwoners. Wanneer de buitenwijken van deze stad begerekend worden zijn dit zo'n 14 miljoen inwoners. Ongeveer 1/3 van de gehele Argentijnse bevolking!
#8. Argentijnen zijn nogal voorzichtig met het uiten van hun politieke mening. Er is een grote verdeeldheid in het land. Om discussies te voorkomen houden de meesten maar hun mond of zijn neutraal op politiek gebied naar de buitenwereld toe. Er werd ons ook aangeraden om dit onderwerp niet zomaar met een Argentijn aan te snijden.